Page 11 - st-cati-cephe-2022-haziran
P. 11
tirisini dile getirirken, Nihat Eyce ise
şunları söyledi: “Bizde yakışıklı bina
cephesi yaratma isteği var. Son za-
manlarda Ankara’da Çankaya’da
çok sayıda yapılarda kentsel dönü-
şüm yapılarında betopandan üre-
tilen birtakım işlemeler, arkalarına
verilen mor, mavi renklerde cephe
aydınlatmaları var. 10, 12 dairelik bir
apartmanın cephesi niye aydınlatılır?
Orası bir tapınak değil, anıtsal bir şey
yok. Ancak ben bunun talep edildi-
ğini, beğenildiğini de düşünüyorum.
Demek ki seviliyor. Biz daha sade ya-
lın cepheler oluşturmayı seviyoruz.”
TOPLUMSAL BİLİNÇ ÖNEMLİ İYİ TASARIM KÜLTÜRLE İLİŞKİLİ zor ya da maliyetli olmadığını savuna-
Murat Sönmez, mimari tasarımların Nihat Eyce Türkiye’de yapıların bü- rak, “Bahsettiğimiz şeyleri üretmenin
toplumla ilişkisi hakkında ise şunları yük bir kısmının mimari tasarım ol- maliyeti, şimdi üretilen şeylerin mali-
söyledi: “Aslında kültürel payda tar- maktan ziyade bir yapı üretimi ol- yetinden daha ucuz. Burada ortaya
tışması çok önemli çünkü mekan- duğunu söyleyerek, “Türkiye’deki konulması gereken daha farklı bir ira-
da ürettiğimiz bütün unsurların bu maliyetlerle çok çok iyi tasarımlar de olduğunu söylüyorum sadece. Çok
kültürel paydadan etkilenmesi söz yapılabilir. Bunun iyi tasarımla ilgili hızlı ve hemen şimdi üretim ve tasa-
konusu. Bugün eleştirdiğimiz cephe olduğunu düşünüyorum. İyi tasarım rım, söylenen hassasiyetleri göz ardı
tipolojileri, oluşturamadığımız çatı aynı zamanda bir şeyi ucuza da yap- etmek zorunda bırakıyor tasarımcıyı.
tipolojileri, sonuçta bu teknik ola- maktır. İyi bir tasarım için çok para İyi tasarım zaman istiyor” diye konuş-
rak mimari bir detaydan daha öte o harcamak gerekiyor gibi bir genel- tu. Murat Sönmez ise “Mimarlık gide-
detayı üretecek kültürel altyapının leme yapılamaz. Paradan bağımsız rek daha komplike yapılar yapmaktan
toplumsal bilinçliliğin ya da toplum- kültürle ilişkili, insanların iyi olanı öte bir noktaya gidiyor. Ekonomi ve
sal niteliğin sonucu.” görüp talep etmesi gerekiyor” dedi. yaşam kalitesinin geldiği noktaya
baktığımızda herkes için maliyetin as-
KALİTELİ VE EKONOMİK MALİYET ÖNEMLİ BİR FAKTÖR gari noktalarda tutuluyor olması çok
TASARIM MÜMKÜN Aslı Özbek de ideal tasarımların çok önemli bir faktör” dedi. ¡
Deniz Dokgöz ise yapılarda malze-
me seçiminin önemini değinerek
şöyle konuştu: “Türkiye’de beto-
narme yapı kültürü çok üst seviye-
de, yüzde 80, 90 belki daha fazla-
dır. Bu konuda kendimizi çok yetkin
hale getirdik kabul ediyorum ama
onun dışında bunu farklı malze-
melerle yapmayı hiç denemiyoruz.
Oysaki Avrupa’da, Avustralya kıta-
sında gerçekleştirilen birçok nitelikli
tasarım programında izlediğimiz
gibi betonarme sadece temel üze-
rinde kaldıktan sonra o coğrafyanın
o yerin alışkanlıkları ve mekan kül-
türüne ilişkin malzeme seçiminin de
çok öne çıktığını görüyoruz.”
ST Çatı Cephe HAZİRAN 2022 9